Reparatii cutii de viteze automate Tiptronic

Pagina dedicata cutiei de viteze automata Tiptronic

Cutia automata tiptronic functioneaza in acelasi mod precum o cutie automata conventionala, dar ofera de asemenea posibilitatea de schimbare a treptelor manual de catre sofer. Mutand maneta schimbatorului intr-un plan de operare secundar, echipat cu cele doua pozitii Upshift (+) – treapta superioara si Downshift (-) – treapta inferioara, soferul preia majoritatea deciziilor de schimbare a treptelor, care in mod normal ar fi efectuate de calculatorul cutiei automate. De exemplu, acest lucru permite trecerea intr-o treapta superioara pentru o crestere in acceleratie, o mai buna frana de motor, mentinerea treptei in curbe, trecerea in treapta inferioara inainte de a efectua o depasire, sau schimbarea unei trepte superioare mai devreme la drum intins. La anumite autoturisme putem controla upshift (+) si downshift (-) din butoanele sau padelele "paddle shifters" montate la volan, iar un display secundar amplasat in bord indica trepta de viteze selectate in acel moment. Tinand cont ca adaugarea optiunii de tiptronic la o cutie automata implica in principiu doar o modificare a calculatorului cutiei automate si softului acestuia, este destul de ieftin si usor de implementat pentru producatorii de autoturisme.

Desi o cutie automata tiptronic permite soferului intr-o oare care masura controlul asupra schimbarii treptelor, modul tiptronic este implementat folosind un convertizor de cuplu ca la orice alta cutie automata conventionala. Cutia automata tiptronic, in adevaratul ei sens, nu este o cutie de viteze manuala controlata electronic (cutie automata DSG) sau o cutie semi-automata. Majoritatea cutiilor automate ce au tiptronic implementat, vor face anumite schimbari de viteze independent, in primul rand pentru a proteja motorul dar si cutia automata. De exemplu la Audi cutia automata tiptronic cu 5 viteze va trece automat din treapta 1 in treapta 2 cand pleaca de la stop, chiar si atunci cand este in modul tiptronic (manual), dupa care cutia automata asteapta comanda de la sofer pentru a trece din 2 in 3 , din 3 in 4 si din 4 in 5, deci aceasta cutie automata va trece oricum in treapta superioara inainte de linia rosie a turatiei motorului. Iar la incetinire, cutia automata va trece automat in treapta inferioara in apropierea relantiului.




Cutia automata Tiptronic

Autoturismele de lux echipate cu o cutie automata tiptronic au doua moduri total automate: modul principal identificat ca Drive (D), Comfort sau ceva similar, si un al doilea mod numit in general Sport (S), care intarzie schimbarea treptelor superioare pentru un condus in regim sportiv, si o frana de motor imbunatatita, cu costul unui consum ridicat, o uzura mai mare a cutiei automate, confort scazut, si zgomot ridicat. In plus, pentru ca o cutie automata tiptronic moderna este dotata cu o unitate de control electronic (ECU calculator cutie automata), aceasta cutie automata se poate adapta la stilul de condus al soferului, printr-un sistem de programare numit “fuzzy logic”. Punctele de schimbare ale treptelor sunt adaptate in functie de obicieurile soferului, printr-un proces evolutionar.

Tiptronic S este un upgrade al cutiei automate tiptronic, avand abilitatea de a invata obiceiurile soferului (stilul de condus), care ofera posibilitatea de schimbare a treptelor de catre sofer fara a fi necesar trecerea cutiei automate in modul tiptronic (manual). In modul tiptronic (manual), daca nu exista nici o comanda din partea soferului pe o perioada de aproximativ 8 secunde, sistemul trece inapoi in modul automat. Aceasta cutie este folosita inca din 2000 pentru a echipa Porsche Boxster iar la echiparea masinii Porsche Cayenne s-a folosit cutia automata Tiptronic S cu 6 trepte de viteze.

Majoritatea folosesc termenul “tiptronic” referinduse la orice cutie automata cu convertizor de cuplu ce incorporeaza optiunea de schimbare tiptronic (manuala) a treptelor upshift(+)/downshift(-).

Tiptronic este marca inregistrata, detinuta de producatorul de masini sport german Porsche, care licentiaza aceasta marca pentru a fi folosita de alti producatori, precum Land Rover si grupul Volkswagen (Audi, Seat, Skoda, Bugatti, Lamborghini, Porsche si Volkswagen).


In functie de producator si variatiile acesteia gasim cutia automata tiptronic sub urmatoarele denumiri:

  • Acura: Sequential SportShift
  • Alfa Romeo: Sportronic, Q-System, Q-Tronic
  • Alpina Burkard Bovensiepen|Alpina: Switchtronic
  • Aston Martin: Touchtronic
  • Audi: Tiptronic, S-Tronic
  • BMW: Steptronic
  • Citroen: EGS, SensoDrive
  • Chevrolet: TAPshift
  • Chrysler: AutoStic
  • Dodge: AutoStic
  • Ford Australia: Sequential Sports Shift
  • Ford|Ford (USA): SelectShift
  • Holden: Active Select
  • Honda: iShift, S-matic, MultiMatic, SportShift
  • Hyundai: Shiftronic, HIVEC H-Matic
  • Infiniti: Manual Shift Mode
  • Jaguar: Bosch Mechatronic
  • Jeep: AutoStic
  • Kia: Sportmatic
  • Lancia: Comfortronic
  • Land Rover: CommandShift
  • Lexus: E-Shift
  • Lincoln: SelectShift
  • Mazda: ActiveMatic, SportMatic (North America)
  • Mercedes-Benz: TouchShift, G Tronic
  • MG-Rover: Steptronic
  • Mitsubishi: TC-SST,Twin Clutch INVECS, INVECS II, INVECS III, Sportronic, Tiptronic, Allshift
  • Nissan: Xtronic (also used in "Xtronic CVT")
  • Opel: ActiveSelect, Tiptronic
  • Peugeot: 2Tronic, Tiptronic
  • Pontiac: TACshift (Touch Activated Control), TAPshift (Touch Activated Power), Driver Shift Control (DSC)
  • Porsche: Tiptronic, Tiptronic S
  • Proton : PROTRONIC
  • Ram Trucks|Ram: AutoStic
  • Saab : Sentronic
  • Saturn : TAPshift
  • SEAT: Tiptronic
  • Skoda Auto: DSG
  • Subaru: Sportshift
  • Toyota: ECT, Multimode manual transmission
  • Volkswagen Commercial Vehicles: Tiptronic
  • Volkswagen Passenger Cars: Tiptronic inclusive of Direct-Shift Gearbox (DSG)
  • Volvo: Geartronic
  • Volvo Trucks and Volvo Buses: Volvo I-Shift|I-Shift

Ai o cutie de viteze automata Tiptronic care nu functioneaza corespunzator? Suna acum!